De siste månedene har jeg vært i kontakt med flere kunder som opplevde lisensutfordringer der CSP lisenser som var installert på lisenserveren ikke var var synlige i Citrix Studio og fikk følgende feilmelding: “Can’t find a valid license”
Den 10. februar 2015 kom det en hotfix for XenDesktop 7.6.1 (CTX141745) som blant annet skulle rette opp i dette.
Derosm du kjører en tidligere versjon av XenDesktop så må du bruke PowerShell (PoSH) for å sette rett “licensing mode”.
Dette er “by design” og er en beslutning som ble tatt av Product Management når XD Advanced mode var lagt til for å kunne gi støtte for CSP Base Lisenser. Beslutningen var at tilgjengeligheten av den lisensmodellen ikke skulle være synlig i Citrix Studio GUI og at støtten for å kunne velge denne modellen kun skulle vare via SDK.
Når du setter lisensmodellen ved hjelp av PoSH, som beskrevet i CTX139752, viser Studio feilmeldingen “Can´t find a valid license” og kan ikke vise lisensene i Lisensnoden.
Men, så lenge rett “Edition” og “Model” er satt så kan brukere koble til og kommer faktisk sjekke ut en lisens fra lisensserveren.
Til info: CTX139752 viser til XD7.1 – for XA/XD 7.5 trenger vi ikke importen av XML (steg 1 i KB). Kun steg 2 (site- config), er det vi trenger. For eksempel:
Set-ConfigSite ProductCode XDT ProductEdition ADV LicensingModel UserDevice
Når man setter opp ett nytt miljø som skal bruke CSP lisenser er det anbefalt å velge 30 dagers evalueringen og deretter endre lisensmodellen til Advanced og Per User/Device vha Powershell som beskrevet i CTX139752
Her er noen skjermbilder som beskriver prosessen:
- Sjekk av versjon i Powershell ved bruk av Get-ConfigSite :
- I Studio Licensing node kan vi se att det ikke blir funnet en gyldig lisens
- I Studio Licensing -> Product Edition er ingen edition valgt, kun Lisensmodell
- En brukersession kan startes likevel og en lisens blir sjekket ut fra lisensserveren.
Author
Mikael Modin
Twitter: @mikael_modin